תכנית "עמיתים משפיעים" שכבה ז' תשע"ח
מאת: אחראית התכנית מטעם ביה"ס עומר, גלית מצביץ', יועצת

גם השנה מופעלת תוכנית "עמיתים משפיעים" להעצמת מנהיגות בני-נוער בשכבה ז' בקמפוס משגב. מדובר בתכנית בגישה מערכתית המכשירה עתודת צעירים להנחות את בני גילם בנושאים ובתכניות המפתחות כישורי חיים בעולם משתנה. מטרתה להקנות להם ידע בתחום התוכן הנבחר ומיומנויות הנחייה, ולהעצים אותם כ"מובילי דעה" המסייעים לבסס בקרב צעירים את הנורמה של אורח חיים בריאים.

התכנית החלה במפגש שהנחו היועצות והמב"סיות , בו נחשפה התכנית למחנכי השכבה בקמפוס משגב,  אחר כך נבחרו מכל כיתה נציגים  אשר זוהו כבעלי כישורי מנהיגות חיוביים, העמיתים התנסו בסדנאות, בפעילויות אותן יובילו, יחד עם המחנכים בכיתות בשיעורי החינוך הקרובים.

התוכנית כוללת מספר הרצאות ולקיחת חלק בסדנת תיאטרון, בת שמונה מפגשים, בה יכתבו וימחיזו הצגה בנושא התמודדות עם מצבי חיים שונים וקיום אורח חיים בריא בחברת בני הנוער ללא שימוש בסמים ואלכוהול ובמניעת בריונות. ההצגה תוצג לחבריהם לשכבה, בתקווה לפתח רווחה נפשית וכישורי התמודדות במצבי חיים משתנים ובמצבי סיכון.

במהלך השנה הוזמנו העמיתים להרצאה של איתי מלר בנושא מנהיגות לשינוי חברתי ומניעת בריונות ועישון שהועברה  על ידי איתי מלר. בהרצאה דיבר איתי מלר על בריונות ברשת ובריונות בחצר ביה"ס, איתי הסביר איך עוצרים בריונות והקרין את הסרטון העוסק בטקטיקה בה ניתן לנהוג מול אדם המשתמש בבריונות כלפי הזולת: לצפייה בסרטון "המדריך המלא איך לעצור בריון (גאוני!)"

אז מיהו עמית משפיע? 
עמית משפיע הוא/היא מנהיג/ת דעה המסייע/ת להגביר
מודעות עצמית ואחריות אישית וחברתית. הוא/היא
לומד/ת על דרכי התמודדות המקדמים אורח חיים
בריא ללא עישון סמים ואלכוהול ובמניעת בריונות.

את ההרצאה סיקר יאיר רזניק תלמיד כיתה ט' 6, כתב אתר ומגזים בי"ס עומר -משגב: 

"בהרצאה, איתי מלר מתחיל בסיפור על החיים החברתיים בגיל הצעיר. לדבריו, לבני נוער בגיל הזה קשה לצאת נגד מישהו, קשה להגיד למישהו מהכיתה או מהשכבה אל תקלל ואל תרביץ כי יש פחד לבני נוער לצאת נגד חברים שלהם. הוא מסביר שיש מסך עשן כזה שמסתיר ושאי אפשר לראות מה קורה מאחורי המסך. הוא מספר שרוב הילדים מכיתה י' מעשנים כבר קבוע אחרי שהתחילו להתנסות בגיל צעיר יותר. הוא מראהשכולם עברו התעללות של קללות קשות,  שאומרים על אחרים מכוערים, מגעילים ועוד כל מיני ביטויים קשים שילדים מסתירים מההורים שלהם. החלק הכי קשה זה להבין ושאם מישהו נפגע או מישהו שראה מישהו נפגע, אף אחד לא מדבר על זה וכולם מתעלמים כי לא רוצים לצאת מלשנים.

איתי מלר נתן דוגמה ללחץ חברתי על ידי השיר "טודו בום". הוא אומר שבשמיעה ראשונה, אתה לא באמת אוהב את השיר ואפילו אומר שזה שיר נוראיף אבל אז אתה רואה סביבך אנשים ששומעים אותו וזה מתגלגל ואם כולם אוהבים את זה אז גם אתה צריך לאהוב את זה… ואז אתה פשוט "אוהב" את זה.

בנוסף, מלר הדגיש האחים שלנו לוקחים אותנו כמודל לחיקוי. הוא אומר שאפליקציות, ווטסאפים וסמארטפונים בכלל זה פשוט "דופק את כולם" וזה עושה את כולם רובוטים. זה מעכב את החיים שלנו וגם אנחנו כל הזמן תלויים בזה ואם נהרס לך הטלפון אתה פשוט תלך ותקנה חדש כי כולם מכורים לזה ותקועים בזה כל הזמן. הוא שם לנו מראה מול העיניים. במראה ממש רואים שאם אתה עושה משהו חסר משמעות אתה תמשיך לעשות את זה כי אתה מכור לזה כבר. מלבד דוגמאות על ההתמכרות והלחץ החברתי של המסכים והאפליקציות, הוא נתן דוגמאות כמו אם אתה לוקח שכטה מסיגריה, אתה נגעל בהתחלה ואז אתה תמשיך כי החברים שלך עושים את זה. ההרצאה היתה מאוד מעניינת ופותחת את המחשבה. לדעתי צריך לעבור את ההרצאה הזאת פעם בחודש לכל בית ספר כי קל לשכוח את זה אחרי יום ואם זה יהיה כמו שטיפת מוח, אולי זה באמת יציל ילדים מהתנהגויות מסוכנות".

הצגת סיום התכנית: "בובות של אחרים"

בסיום התכנית, העמיתים המשפיעים העלו הצגה בפני כל תלמידי שכבת ז'. גל גולדמן, תלמידת ז'1 בעומר ועמיתה משפיעה מספרת:

תכנית "עמיתים משפיעים" נועדה לחזק תלמידים צעירים כבר מכיתה ז' כדי שיגדלו להיות מנהיגי דעה בחברה שלהם ויובילו להתנהגות חיובית בסביבה שלהם בבית ספר ובבית.  במפגשים של התכנית למדנו על כל מיני תכנים שעוסקים בחיים שלנו כמו רשתות חברתיות, בריונות, לחץ חברתי, עישון ואלכוהול וקיבלנו ידע כדי שגם נדע בעצמנו וגם שנעביר אותו לאחרים. בתכנית משתתפים תלמידים מבית ספר עומר ואסיף שנבחרו מהמחנכות (תודה למחנכת שלי) בזכות תכונות של מנהיגות והשפעה. המפגשים היו מאוד מעניינים והועברו בצורה מעניינת, חלק היו הרצאות וחלק סדנאות שלכל אחד היה מקום להגיד את מה שהוא חושב. אני מרגישה שההשתתפות תרמה לי המון ידע וכלים להתמודד במצבים של לחץ חברתי או שם אם זה לא קשור אליי לדעת מה לעשות כשרואים שמישהו אחר במצב של לחץ חברתי.

החלק האחרון של התכנית הוא סדנת תיאטרון שבה כתבנו והמחזנו הצגה שעוסקת בתכנים שלמדנו עליהם בתכנית ובשיא של התכנית אנחנו נעלה על במה ונציג את ההצגה ששמה "בובות של אחרים" והמטרה שלה היא לתת לצופים את המסר שלא כדאי להיות בובות של החברה אלא לסמוך על הדעה של עצמכם אז תזכרו לא להיות בובות – כן להוביל דעות.

תמונות מתוך הרצאתו של איתי מלר

20180415_113825 20180420_112318 IMG-20180415-WA0001 IMG-20180415-WA0006

הזמנה להצגה "בובות של אחרים"

Iבובותצ_101022

תמונה מתוך ההצגה "בובות של אחרים"

IMG-20180530-WA0003

הגדרות כלליות כניסה למערכת