קיץ 2020

הורי עומר- משגב היקרים,

"עומר משגב" הינו מרחב חינוכי מיוחד, לבגרות והתבגרות מיטבית, הממוקם בקמפוס החינוכי ומתנהל בשותפות ובשכנות עם שני התיכונים אסיף וקציר משגב.

אל בית הספר מגיעים בנות ובני נוער מכיתה ז-י"ב, שעברו וועדות זכאות ונמצאו זכאים ללמוד במרחב חינוכי מיוחד. הלמידה מתקיימת בקבוצות קטנות במרחבים מגוונים, תוך נראות והתבוננות על צרכיו החינוכיים והחברתיים-רגשיים של הנער/ה. לכל תלמיד/ה נבנית תכנית אישית המבוססת על שיח עם הנער/ה, מיפויי הצרכים והכישורים, הגדרת יעדים ודרכי פעולה, תוך שיתוף המשפחה.

צוות בית הספר כולל אנשי חינוך, טיפול וסיוע, בעלי הכשרה מקצועית, מכוונות לנוער ובעיקר "אור בעיניים". צוות הכיתה מורכב מ"השילוש"- מחנכת, איש טיפול וסייעת, המובילים ביחד את הכיתה ואחראים על הרווחה הרגשית, המרחב החברתי והמענה הפדגוגי. לצדם ישנם אנשי חינוך וטיפול נוספים השותפים לכל הנעשה ברמה הפדגוגית החברתית והרגשית.

אנו מתלבטים בכל שנה, כיצד נכין את תלמידינו להיות בוגרים עצמאיים, בעלי תחושת מסוגלות ושייכות, המעזים לחלום חלומות ויודעים גם להגשים חלק מהם. במהלך שהותם בבית הספר הם מוזמנים להתנסות בכל אותן מיומנויות שאמורות להוות את ארגז הכלים של הבוגר במאה ה 21- אוריינות דיגיטלית, למידה עצמאית, שמירה על קשרים חברתיים, פיתוח היצירתיות, אחריות אישית וגמישות לאור מצבים משתנים, בעיקר בשנה האחרונה.

שנת הלימודים תשפ"א הינה שנה מאתגרת במיוחד. אנו עוסקים בהיערכות לפתיחתה והתנהלותה בצל הקורונה. הנחת העבודה היא כי שנת הלימודים תפתח לכלל התלמידים, תוך נקיטת מהלכים לשמירה על מוגנות התלמידים והצוות. בית ספר עומר הינו חלק ממערכת החינוך ואנו פועלים על פי החלטות משרד החינוך, בכל הקשור להוראה מקוונת, לנוהל מתן ציונים שנתיים וכמובן הכנה למבחני הבגרות. אנו עושים ככל שניתן על מנת לאפשר לתלמידינו להגיע לקו הסיום, באופן מיטבי, מוכנים, ככל שניתן, להתמודד בהצלחה עם המטרות הלימודיות והחברתיות רגשיות כאחד.

דוח שפורסם ביולי 2020 המתבסס על עבודתם של שני חוקרים מהרווארד ו-MIT ( Reich, Justin and Jal Mehta  ) מנסה לעזור לנו לדמיין כיצד ייראו בתי הספר בספטמבר הקרוב, כאשר בעולם כולו יעברו ככל הנראה לסוגים שונים של למידה -למידה שחלק ממנה יתקיים במבנה ביה"ס וחלק יתקיים בבית. אנו מאמצים חלק מהעקרונות המתכתבים עם הערכים המובילים את בית הספר:

  • קשר אישי- קשר אישי המבוסס על מערכות יחסים, כבסיס לחינוך בבית הספר. הקשר האישי ימשיך להתקיים ויבוא לידי ביטוי ב"בוקר טוב חינוכי" בהובלת המחנכת, "הכיתה כקבוצה"- מפגש חברתי רגשי, בהובלת התרפיסט הכיתתי, טיפוליים פרטניים, קבוצות קונספט, בניית תוכנית אישית של כל תלמיד עם המחנכת, ביקורי בית ודיאלוג פתוח, לאורך כל השנה.
  • למידה רלוונטית– אנו משתדלים להפוך את הלמידה לרלוונטית לחיי התלמידים ומותאמת לסגנונות הלמידה השונים. מקצועות הליבה ילמדו בהרכב הכיתתי לצד התנסות במרחבים חברתיים ורגשיים. תלמידים ילמדו בבית הספר את הנושאים והכישורים שאין להם תחליף בבית מרחוק. הדגש הוא "זמן בבית הספר שווה זהב" ויש לנצל את שעות השהייה בבית הספר היטב. תלמידים שיהיו זקוקים לתיווך נוסף ישובצו במערכת פרטנית בבית הספר, בעיקר לקראת משימות הבגרות. הדגש בתוכניות הלימודיות יהיה על מיומנויות הנדרשות לבוגר במאה ה-21.
  • מרחבי למידה עצמאיים– כל תלמיד/ה נמצא על הרצף בין תלות לעצמאות. תלמידים צריכים לפתח עצמאות, באופן הדרגתי, בליווי ותיווך של מבוגרים, על מנת לפתח את היכולות הניהוליות בלמידה בפרט ובחיים בכלל. לשם כך, קיימים בבית הספר מרחבי עמלנות ומלאכות ( נגרייה, משתלה, מטבח, סדנת נייר וסבונים) המאפשרים הזדמנויות לפתח תפקודים ניהוליים ועצמאות, בהובלת המרפאים בעיסוק.
  • סדנאות בחירה– בכל שכבת גיל בחטיבת הנעורים ,קיימות שתי רצועות בחירה, אחת משותפת לעומר אסיף ואחת ייחודית לעומר. כל תלמיד/ה בוחר בשתי סדנאות/קבוצות, 4 שעות שבועיות, בתחומים מגוונים שמרחיבים את הדעת, לעיתים מחזקים את החוסן הרגשי ומאפשרים להביא לביטוי כישורים אישיים.
  • מגמות ומקצועות מורחבים- לכל תלמיד בעומר ניתנת ההזדמנות לבחור מגמה בתיכון, מתוך שלל המגמות המוצעות בקמפוס. הלמידה במגמות היא בשותפות עם תיכון אסיף וקציר, תוך מתן סיוע פרטני ותיווך במידת הצורך. תעודת הבגרות היא אחידה לכל תלמידי מדינת ישראל, אולם דרכי ההיבחנות מותאמות והלמידה לבגרות ממוקדת, מלווה בסיוע לימודי ורגשי ומאד עטופה ומונגשת, על מנת לייצר פניות ולחזק מוטיבציה במקומות בהם יש צורך בכך.
  • חיזוק הקשר עם הקהילה– אנו רואים במשפחות ובקהילה המורחבת שותפים מלאים לחינוכו של הנער/ה ומתכוונים להמשיך לשמור על קשר משמעותי אתכם ההורים. חשוב לנו לפגוש את "הכוח ההורי" להתחבר אליו ולתעל אותו לטובת תהליכים חינוכיים ומשפחתיים, תוך היעזרות ושותפות עם גורמים טיפוליים והחינוך הבלתי פורמלי, בעיקר בימים בהם הלמידה היא מרחוק.

אנו נמצאים כבר זמן מה בתקופה מאתגרת, מבלבלת ובעיקר משתנה, המושפעת מתחום הבריאות ומשפיעה על הכלכלה, החברה ובעצם על כל תחומי חיינו. אנו ב"עומר משגב" נשתדל לייצר עבור ילדיכם יציבות ובהירות וננסה לזהות הזדמנויות לפיתוח למידה פדגוגית, חברתית ורגשית, גם בעת קורונה.

מאחלת לכולנו שנה בריאה ומוצלחת,

אורלי גלעד

מנהלת עומר-משגב 

 

אפריל 2020 – מועדים לשמחה

כבר עברו להם מעל חמישה שבועות בהם לא נפגשנו פנים מול פנים. כולנו מוצאים את עצמינו נעים מעשייה בלתי נדלית למנוחה מוחלטת, מהתעסקות בחומר לבין העמקה ברוח. תנועה בלתי פוסקת מהגלובלי ללוקאלי וחוזר חלילה. ומעל כל אלה מתנוססת השאלה- מתי כל זה ייגמר? 

אין לי מושג מתיי זה יגמר? וגם אם אתעמק במחקרים כאלה או אחרים ואנסה לדלות מידע מכל כתבה או מאמר, לא אקבל תשובה אחת ברורה ומוצקה. במצבים של אי ודאות המעוררים חרדה או אי נחת, מומלץ לייצר ודאות במרחב המוכר והידוע, במרחב האישי והמשפחתי. המלצות ועצות יש למכביר, בסוף כל אחת ואחד צריך לבחור את הדרך הטובה עבורו ועבור בני משפחתו להתנהל ב"זמן קורונה". נכון שקיימות מגבלות אבל בתוך הגבולות קיימת הבחירה לנהוג כך או אחרת, מבלי רגשות אשם, תחושות החמצה או אי נעימות. קיבלנו הזדמנות לנהוג בחירות עם עצמינו.

התקופה מאתגרת את המבוגרים ובני הנוער כאחד. צריך לנשום עמוק, לדעת שאחרי כל ויכוח, חשוב להשתהות ואחר כך לדבר ואפילו לחבק (מותר, אם מדובר בבני הבית). הנוער צמא לשגרה, למפגש עם חברים , גם הם כבר מאסו ב"זמן קורונה" וגם להם השהייה בבית לעיתים כבר בלתי נסבלת. נסו לחשוב איתם על סיום התקופה, בנו עימם תמונת עתיד, רשימת הדברים שאעשה. זה יעזור לפוגג את אי הודאות ויעניק תקווה ואפילו תחושה נעימה.

ואם בתמונת עתיד עסקינן, אנו בהנהלת עומר, נערכים לתרחישים האפשריים. נראה שבתום חג הפסח נחזור ללמידה מקוונת (מערכות ישלחו במוצאי החג). במידה ותתקבל החלטה שתלמידי החינוך המיוחד יחזרו ללימודים במרחב הבית ספרי, כמובן שנערך ללמידה אחרת, תוך כדי ניהול אורחות חיים ושגרה מוקפדת, בכפוף להנחיות משרד הבריאות. אני בטוחה שלכולנו יש עוד המון שאלות ופחות תשובות. ממליצה להפגין סבלנות ולהישמע להנחיות שעוד יבואו. עד עתה, רובנו קיבלנו "שאפו גדול" על התנהלות על פי הכללים וכך נמשיך לנהוג.

כפי שידוע, אנו נמצאים בימי ספירת העומר– מצוות ספירת הימים החל מהלילה השני של חג הפסח ועד הלילה שלפני חג השבועות. שבעה שבועות שלמים, סך הכל  49 ימים לקראת מתן התורה. יש המפרשים שימי ספירת העומר הינם תקופה המוקדשת לשיפור מעשינו, לצמיחה אישית וחברתית ולהרחבת הלב בין אדם לחברו. נראה לי שהשנה ספירת העומר מאפשרת לכל אדם על הגלובוס, ללא קשר לדת, לאום ומין, להתקרב אל עצמו, לתת מעצמו לאחרים ולדעת גם לקבל באהבה מאחרים.

בימים אלה אני שמחה ומחוברת עוד יותר לשם שנבחר עבורנו "עומר- משגב".

מצ"ב אגרת שנכתבה על ידי "משאבים"- פיתוח משאבי התמודדות. נראה לי שכל הורה צריך לקרוא ולאמץ כמה המלצות- שווה קריאה:

מרכז משאבים – מתבגרים בקורונה

מועדים לשמחה, אורלי גלעד

אפריל 2020 – יציאה לחופשת פסח תש"ף / זמן קורונה

הורים תלמידים וצוות יקר,

כבר שלושה שבועות שפקקי התנועה העיקריים הם ברשתות ואנו מוצאים את עצמנו במציאות מאתגרת. כל אחד מאתנו מתמקד בתחומי האחריות שלו, משתדל לאזן בין הדאגה לילדינו הפרטיים, להורים המבוגרים ,לבין המשימה החינוכית לשמור על שגרת למידה וקשר רציף עם תלמידינו היקרים.

הערכתי הרבה לכל האנשים, גדולים כקטנים, המגדילים את תחומי האחריות ולוקחים על עצמם אף משימות קהילתיות ויוזמות מרגשות- בני נוער מסייעים לאוכלוסייה מבוגרת, מתנדבים להעביר פעילויות בלתי פורמליות לחניכים ביישוב, השאלה של מחשבים ניידים, חלוקת סלי מזון ועוד.. הערבות ההדדית בימים אלה היא המשאב העיקרי המעצים את תחושת האחדות והחוסן החברתי.

לעיתים נראה שמהירות התפשטות הנגיף גדולה מהיכולת שלנו להסתגל למצב. נגזר עלינו לעשות שינוי חד, בערכים ובהרגלים של החברה בה אנו חיים. אנו, שעודדנו להיות בקשר, לייצר קירבה, לאמץ חברויות וקשרים מחוץ למסכים, מבקשים בכל לשון של בקשה לשמור על מרחק, לצמצם את התנועה, לעודד קשר וירטואלי. ככל שנשתנה מהר יותר ונקפיד על הכללים, הסיכוי לעצור את התפשטות הנגיף, יגדל. הבריאות של כולנו היא מטרה ראויה, שלשמה כולנו מגויסים, מפגינים סבלנות ואורך נשימה ומייחלים לטוב.

בשנה האחרונה אנחנו מתעסקים רבות בשאלה כיצד נכין את תלמידינו להיות בוגרים היודעים להתנהל באופן עצמאי, בעלי תחושת מסוגלות ושייכות היודעים לחלום חלומות, להציב מטרות ולהשיג אותן? והנה ניתנה לצוות ולתלמידים ההזדמנות להתנסות בכל אותן מיומנויות שאמורות להוות חלק מארגז הכלים של הבוגר העצמאי במאה ה-21. אוריינות טכנולוגית, למידה עצמאית, יצירתיות, אחריות אישית וגמישות לאור מצבים משתנים, כל אלה ועוד, הן חלק משמעותי מהמיומנויות בהן תלמידינו מתנסים ורוכשים בעבודה קשה, מאמץ, תיווך ומוטיבציה. "זמן קורונה" על חסרונותיו מביא עמו גם הזדמנויות מעניינות להתנסות בכל אותן מיומנויות באינטנסיביות, תוך כדי ניסוי וטעייה בקרב התלמידים והצוות. ברור שהיינו רוצים לשלב בין אוריינות טכנולוגית למפגש פנים מול פנים אבל המציאות השתנתה לעת עתה וחלק מהגמישות היא לקבל את  השינוי ולזהות בו חלון הזדמנויות.

בית ספר עומר הינו חלק ממערכת החינוך ואנו פועלים על פי החלטות משרד החינוך, בכל הקשור להוראה מקוונת, לנוהל מתן ציונים שנתיים וכמובן הכנה למבחני הבגרות. אנו עושים ככל שניתן על מנת לאפשר לתלמידינו להגיע לקו הסיום, באופן מיטבי, מוכנים, ככל שניתן, להתמודד בהצלחה עם המשימות הלימודיות. חשוב לזכור שתלמידים לומדים מהבית אחרת . קשיי הקשב והמוסחות באים לידי ביטוי, גם במפגשי הזום, חלק מהתלמידים מתקשים לגייס את המוטיבציה בלי ההנעה והתיווך של אנשי הצוות. במציאות שכזו, בריאותם הנפשית היא מעל לכל ולכן יש לעודד למידה אקדמאית לצד למידת מיומנויות חדשות שהשהייה בבית מזמנת אותן, כגון: בישול, יצירה, משחקים חברתיים, ספורט ועוד. כל הורה מכיר את ילדו ויודע כמה לדרוש ולעודד למידה לצד מתן תמיכה רגשית בהתמודדות עם המציאות המשתנה.

בעוד שבוע נחגוג באופן מצומצם את חג החירות. אמנם נשללה מאתנו החירות לנסוע, לארח, להתחבק אבל ניתנה לנו החירות לבחור בחיים בריאים. הלמידה המקוונת תיפסק היום 2/4/20 ותתחדש בסיומו של חג הפסח ב 19/4/200. בסיום החג תשלח מערכת שעות מחודשת ללמידה מרחוק, שתכלול את מקצועות הליבה, מפגשים עם המחנכת, עם התרפיסטים ואף שיעורים פרטניים אישיים.

אנחנו הצוות על כל גווניו, נמצאים פה "רחוקים אבל לגמרי מרגישים קרוב", לסייע, להקשיב ולייעץ בכל עניין והתלבטות. אל תהססו לפנות אלינו. ביחד נגלה את החוסן הנפשי הטמון בנו.

מאחלת לכולנו חג שמח וימים בריאים ולמקרה שפספסתם לחצו כאן לרגע של אור גדול

בגעגוע,

אורלי גלעד

 *************************************************************************************************

ספטמבר – דצמבר 2020 תש"ף

"אחרי החגים" כבר הגיע ואנחנו בשגרה מבורכת של למידה ועשייה חינוכית.
יום שיא יצירתי ועמלני במיוחד – שכבת ז' אסיף ועומר, בהובלת הרכזות יערה ואסנת, השתתפו ביום
שיא שכלו הוקדש לעשייה ובנייה של מרחבים משותפים. התלמידים, בשיתוף אנשי הצוות, בנו ספסלים
מעץ, כסאות מצמיגים, מדפים, כרזות יצירתיות ועוד. היה פשוט נפלא לראות תלמידים אוחזים בפעם
הראשונה במברגה, מסור וכלים שימושיים נוספים – עמלנות במיטבה.

עמלנות

סדנאות מיניות וזוגיות בריאה- במסגרת התוכנית הייעוצית, תלמידי שכבת ח' השתתפו בסדנאות
העוסקות במיניות וזוגיות בריאה. הסדנאות הועברו על ידי מנחים חיצוניים בעלי הכשרה בתחום.
הסדנאות מתקיימות בשלושה מפגשים, בהפרדה מגדרית. בסדנאות נוכחים גם אנשי צוות בית הספר.
התכנים מתמקדים במיניות ומגדר, דימוי גוף, ניפוץ מיתוסים חברתיים, חיזוק הביטחון ומתן
לגיטימציה לשונות. כמו כן, המפגשים יעסקו בהבדל בין חיזור להטרדה וחיזוק האחריות החברתית.
מעורבות חברתית ביסודי משגב- השנה נוצרה שותפות חדשה ומרגשת בין תלמידי כיתת התקשורת
בעומר לתלמידי כיתת התקשורת ביסודי משגב. במסגרת המעורבות החברתית, תלמידי שכבת י' מכיתת
התקשורת מגיעים בכל יום שישי לפעילות וליווי של תלמידי כיתת התקשורת בבית הספר יסודי משגב.
לפעילות קדמו מפגשי חשיבה, תכנון והכנה בין הצוותים והתלמידים תוך התחשבות בתחומי עניין
משותפים. התלמידים הצעירים זוכים ללווי והתלמידים הבוגרים זוכים להיות משמעותיים ולהביא
לביטוי את כישוריהם. שאפו למחנכת חן רזקן, לרכזת המעורבות החברתית תאיר, לאיציק אחראי
הפעילות במשתלה ולצוות התקשורת ביסודי משגב.
סמינר ירושלים- כמו בכל שנה שכבת תלמידי י"ב באסיף ועומר יוצאים לסמינר של שלושה ימים
בירושלים. הסמינר עוסק במורכבות, ביופי ובקושי של העיר. הסמינר כולל סיורים בשכונות, כניסה
לאתרים מרכזיים ומפגש עם אנשים המייצגים צדדים שונים בחברה הישראלית. התלמידים שותפים
לטקסים ולהדרכות וחוזרים מהסמינר מלאים בחוויות. תודה לרונן ניר הרכז החברתי של בית ספר
אסיף, המוביל את הסמינר בארגון והיערכות מופתית, תוך בחירת תכנים ערכיים ומשמעותיים.

סטודיו פתוח- סטודיו פתוח הינו מרחב ליצירה ואמנות המשמש את תלמידי עומר ואסיף והשנה אף את
תלמידי קציר. המרחב כולל תלמידים משכבות שונות, הבוחרים להגיע למרחב ולבטא את עצמם תוך
שימוש בחומרים הקיימים במרחב הסטודיו.את המפגשים מנחים איש טיפול לצד איש חינוך. השנה
צוות הסטודיו הכולל מטפלים, מורים, סייעים ויועצות, משתתף בהשתלמות המונחית על ידי הגב' ג'ניס
שפירא מירושלים, מטפלת באמנות שנחשבת ממובילות התחום, מבין הראשונות שהקימו "סטודיו
פתוח" בישראל. המפגש עם ג'ניס אפשר שיח על גבולות הסטודיו הפתוח וכלל אף התנסות משותפת
בסטודיו שהוקם בקמפוס החינוכי במשגב. תודות לנטע הררי ומירי מיטב, מטפלות באמצעות אמנות,
שהקימו את הסטודיו לפני חמש שנים ומובילות אותו בשותפות וברגישות.

מקלדת המנהלת

סטודיו פתוח, השתלמות בהנחיית ג'ניס שפירא

ישיבות תל"א )תוכנית לימודים אישית(- פעמיים בשנה מתקיימות ישיבות צוות רחבות הכוללות את
כל המבוגרים הפוגשים את התלמידים ביום יום. הישיבות מאפשרות שיח מכבד, תוך שיתוף המטרות
האישיות אותן בחר התלמיד והמערכת האישית המייצגת את המענה הלימודי החברתי והרגשי, של כל
תלמיד ותלמיד. לישיבות קדמו שיחות אישיות בין המחנכים לתלמידים. שיתוף ההורים, נעשה על ידי
התלמיד והצוות ביום ההורים.
הדרכת הורים- השבוע נפתחה קבוצת הורים חדשה בהנחיית היועצת חמוטל דורון והתרפיסטית בדרמה
אשרת לנדאו. הקבוצה נפגשת במשך 8 שבועות, בשעות אחה"צ, במרחב הבית ספרי. המפגשים
מאפשרים לכל הורה לקחת פסק זמן, להתבונן על מצבים מאתגרים בהורות למתבגרים, תוך שימוש
בכלי "תובנה הורית" ) כלי שפותח בהשראת מודל התערבות בדרמה(.בעזרת כלי זה, אנו מרחיבים את
מגוון התגובות שלנו מול המתבגר ומצלחים לבחור את התגובה המיטבית בזמן אמת. הקבוצה הנוכחית
יועדה להורי החטיבה הבוגרת והמחזור הנוסף יפתח לטובת הורי חטיבת הנעורים.
מיינדפולנס – במסגרת הגמישות הפדגוגית, ניתנה לאנשי עומר ההזדמנות להשתתף בהשתלמות
מיינדפולנס המועברת על ידי המרכז הבין תחומי. ההשתלמות הינה סדנאית וחוויתית ושמה את המורה
כאדם וכאיש חינוך במרכז. השתלמות זו שונה באופייה ומזמינה את הצוות לעבור תהליך אישי ובין-
אישי משמעותי, לצאת למסע לחקר התודעה, להיכרות מעמיקה ואחרת עם העולם הפנימי ומערכות
היחסים שלנו, ולחיבור מחודש לערכים האישיים של כל אחד ואחת.

המסיק המסורתי – זו השנה החמישית בה אנו מקיימים את המסיק המסורתי של עומר משגב. היום
מאורגן על ידי צוות מוביל והשנה הוא אורגן על ידי תאיר, תמר, איציק וגלעד הנפלאים שתכננו פעילויות
מחוברות לטבע הנפלא שסביבנו והתמודדו עם אינספור בלת"מים ובעיקר עם העובדה שהעצים נמסקו
באישון לילה, על ידי אנשים חיצוניים, ימים ספרים לפני מועד המסיק. בסופו של דבר התקיים הפנינג
שמח ומשפחתי, בו כל התלמידים ואנשי הצוות לקחו חלק במסלול נינג'ה, בניית טאבון, קישוט העצים,
ארוחת בוקר משותפת וכמובן מסיק זיתים משלושת העצים שנותרו. המפגש שכולל את כל שכבות הגיל
מז' עד י"ב, במרחב הפתוח מאפשר תקשורת אחרת ויוצר אווירה משפחתית ומלכדת.

WhatsApp Image 2019-11-05 at 19.57.53 WhatsApp Image 2019-11-05 at 19.57.54 (1)

עד כאן אירועי "אחרי החגים", בצפייה לגשמי ברכה,
אורלי

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ********

סיום מחצית א' תשע"ט – ינואר 2019

השבוע הסתיימה לה מחצית א' של שנה"ל תשע"ט. חמישה חודשים גדושים, בעשייה חינוכית חברתית ורגשית. היומיום הוא עמוס ולעיתים מתיש אבל הרגעים בהם אנו מרשים לעצמינו להתבונן על מעשה ידינו, ממלאים ומרחיבים את הלב.

  • שורשים – שכבת ז' עסוקה בשנת השורשים שנפתחה בהצגה מצוינת "הסודות של מאי" ובימים אלה מסיימים את משימת הדיוקנאות. במהלך חודש פברואר ייהנו מתערוכות מתחדשות בבית התפוצות ויסיימו את השנה בערב שורשים חגיגי לתלמידים ומשפחותיהם. יישר כוח לצוותים המובילים את השכבה – סיון ויוני, יפעת וקובי, שני ואשרת וגלית יועצת השכבה.
  • מיניות וזוגיות בריאה – שכבת ח' עומר- אסיף, השתתפו בשלושה מפגשים של "דלת פתוחה" שעסקו  במיניות בריאה מותאמת גיל. הנושא מעסיק אותנו בכל השכבות ומהווה חלק מתוכנית הייעוץ השנתית. לצערנו הנוער חשוף לתכנים מיניים בכל המדיות האפשריות ואנו, תפקידינו להיות ערניים לשיחות ומעשים לא מותאמים וכמובן לדווח לאנשי הייעוץ/הטיפול.
  • פדגוגיה – השנה שלושה צוותים פדגוגיים- מתמטיקה, לשון ומס"ע , זכו בליווי של ד"ר דני נווה, על מנת לשפר את דרכי ההוראה ולהפוך את השיעור לרלוונטי ועדכני לתלמידים ולצוות כאחד. תודה לרכזות: סיון, גלית סרוסי והדס להמן המובילות את המפגשים והצוותים.
  • הדרכת הורים – אשרת וחמוטל, החלו השנה בפיילוט הדרכת הורים. הקבוצה כללה שמונה הורים לתלמידי עומר, שנפגשו במשך שישה מפגשים בימי שישי בבוקר בבית הספר.  הנושא בו התמקדה ההדרכה הוא כיצד להתמודד עם תפקיד ההורות לנער מתבגר? המפגשים היו מגבשים ומרגשים. ההורים העידו על הדרכה משמעותית וקבוצה המאפשרת לכל הורה להביא את עצמו ולעשות את השינוי המתאים לו. הפיילוט הוגדר כהצלחה והשאיר טעם ורצון לפתוח קבוצה נוספת. פרטים ימסרו ע"י אשרת וחמוטל- יישר כוח.
  • הכוון ובחירות – שכבת ט' עסוקה בחודש האחרון בתהליכי בחירה וחשיפה למגמות. המעבר מחטיבת הנעורים לחטיבה הבוגרת דורש הסתגלות, אחריות ומעבר הדרגתי מתלות לעצמאות. תודה ליערה- רכזת השכבה שפעם הראשונה מהווה חלק מצוות ההכוון יחד רכזות ט' באסיף ובקציר. מצב קישור לאתר מסלולים הפורש את כל אפשרויות הלמידה בחטיבה העליונה. שווה להציץ ולהתרשם. https://maslulimmisgav.wordpress.com/
  • מעורבות חברתית – תלמידי החטיבה הבוגרת מחויבים לקחת חלק במעורבות חברתית על מנת להיות זכאים לתעודת בגרות. רבים מאיתנו יסכימו שאין מדובר בחובה אלא בדרך חיים אותה עלינו לעודד ובערך הנתינה החשוב כל כך בחברה האנושית. בחינוך המיוחד יש לכך חשיבות יתרה כיון שתלמידי החינוך המיוחד מצטיירים לרב כאלה הזקוקים לעזרה ויש לסייע להם ולכן חשוב לאפשר להם לחוות את החוזקות והיכולת שלהם לסייע לאחרים. שכבת י' בהובלת המחנכות גלית סרוסי ותאיר שמיר המרכזת את המעורבות החברתית, התנדבו במעון לקשישים בכרמיאל. התלמידים הכינו איתם מלאכות והנעימו את זמנם. אנו מקווים שהמפגש יהפוך למסורת וקשרים משמעותיים ירקמו בין המבוגרים לתלמידינו.
  • שכבה יא' הספיקה להיות בחודשים האחרונים בטיול שנתי, יד ושם וסמינר "גשר" . סמינר גשר הינו סופ"ש המוקדש להיכרות ושיח חילוני- דתי משותף. התלמידים הוזמנו לשיח בכל הנושאים המעוררים מחלוקת/הסכמה כגון: גיוס בנות לצבא, שמירת השבת, להט"בים, התיישבות בשטחים ועוד.  זו הפעם הראשונה שבית ספר עומר לוקח חלק בסמינר וכל הכבוד ליעל המחנכת, שליוותה את תלמידיה במשך 3 ימים כולל שישיבת.
  • עונת בגרויות החורף החלה והבגרות בספרות ואנגלית כבר מאחורינו. המשימה הזו דורשת מאמצים וכוחות נפש רבים להביא את תלמידינו לרגע הזה, מוכנים לימודית ורגשית. כל הכבוד להדס להמן מרכזת הבגרויות ואביבית מזכירת הבגרויות. ליפעת הנאמנית הבית ספרית. למחנכות הדס וקרן שנמצאות שם בשביל התלמידים למילה טובה, עידוד ושיחת נזיפה (גם זה מתבקש לפעמים). תודה למורות לספרות  צליל וטלי ולמורות לאנגלית מירב ואווה. ברגעים הללו נמדדת גם השותפות בין אסיף עומר והשנה גם קציר. יש לציין שהצוותים כבר הבינו ששיתוף הפעולה הוא צורך הדדי של שלושת בתי הספר.
  • מגמת אומניות העיצוב הולכת ומתרחבת והשנה לומדים בה חבורה מוכשרת של תלמידים מעומר קציר ואסיף. מי שמציץ מדי פעם בפרויקטים הנעשים במגמה מתפעל מרמת החשיבה , היצירתיות והידע שהתלמידים רכשו בלימודי העיצוב. יעלה המובילה את המגמה בכישרון וחדשנות אינסופית ושירלי החושפת את התלמידים לתוכנות הגרפיות ולעיצוב גרפי מצליחות ביחד להפוך את תלמידי המגמה למעצבים של לוגו, תפריט, כרזות ועוד… מזמינה את כולם להיכנס מדי פעם לסדנת העיצוב ולהתמוגג.
  • אורח חיים בריא – כולנו בעד אורח חיים בריא אולם המעבר מהכוונה לביצוע הוא לא קל. ניקולאי בסיוע של ליטל מובילים את הנושא בבית הספר. תלמידינו משתתפים בשעורי חינוך גופני ובמפגשים המעלים מודעות לאכילה נכונה . החודש תלמידים שבחרו בסדנת אורח חיים בריא, השתתפו בארוחת בוקר בריאה ע"פ המלצת המומחה. בקרוב גם הצוות ייהנה ממפגש המקדם בריאות. יש למה לצפות…
  • משתלת עומר משגב – למעטים מבינינו שהרחיקו עד אזור המשתלה, התגלה מראה מרהיב של חממה מטופחת ומאורגנת המזמינה את התלמידים לחוות את תהלכי הזריעה, הנביטה והצמיחה. תודה לתמר ואיציק שמטפחים את פרויקט החממה ומקרבים את תלמידינו לעולם הצומח. תודה מיוחדת לאיציק על יוזמה של מפגש בין תלמידי כיתת התקשורת ביסודי משגב לתלמידי ח' בעומר. כן ירבו מפגשים שכאלה.
  • בימים אלה אנו עורכים סקר לתלמידים ולצוותים במטרה לבחון את השפעת המפלס המשותף על השותפות בין עומר לאסיף. את הסקר מרכזת ד"ר נעמה בר אור ושותפים לה צוות ההנהלה וועד ההורים. אני מזמינה את כל אנשי הצוות לשתף פעולה ולמלא את השאלון שישלח אליכם בימים הקרובים. בסיום איסוף ועיבוד הנתונים נפרסם את הממצאים.
  • לסיום המחצית הוזמנו ליהנות ממופע מוזיקלי של מגמת המוסיקה "סיפורי פוגי". כולנו התרגשנו לראות את תלמידינו מופעים בהרכבים, בחן רב ובכישרון אדיר. המקומות האלה נותנים המון תקווה למחשבה שכל תלמיד צריך למצוא את הדבר המשמעותי אותו הוא אוהב לעשות ובו הוא מרגיש שלם ושווה.

אסיים באיחולים לקראת מחצית ב' הבאה עלינו לטובה- שנלמד ליהנות מהדברים הקטנים, שנהייה שם גם בשביל אחרים ושנאסוף כוחות לימים הבאים. בסבלנות ובאהבה.

 הצוות מוזמן ביום ראשון הקרוב בשעה 13:30, למשתלה של עומר, לפעילות חגיגית לרגל ט"ו בשבט ותחילתה של המחצית השנייה.

שבת טובה, אורלי

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *********************

אוקטובר 2018

צוות עומר היקר,

אפשר לומר שהשנה סוף סוף החלה ובית הספר פעל במשך שבוע אחד רצוף…מראשון ועד חמישי. הלמידה הרציפה החלה לעורר בקרב התלמידים את הקושי בהסתגלות למערכת, למטלות הלימודיות ולאירועים הבלתי פורמאליים. אנחנו המבוגרים צריכים להפגין נחישות לצד הבנה, להיות ברורים ולגלות גמישות, להכיל ולהציב גבולות… נשמע מאתגר?  ברור, אבל צריך תמיד להישען על הרגעים המתגמלים והמשמעותיים ולזכור שבחרנו לעסוק בחינוך וכנראה שאנחנו דיי טובים בזה.

עונת הטיולים כבר בעיצומה. תלמידי ט' הספיקו לטפס לכרמל, שכבה ז' טיילה בבית שערים, תלמידי ח' יצאו השבוע ללילה בחוף אכזיב, ובשבוע הבא שכבה י' יוצאת ליומיים גיבוש במירון. בחודש הבא נצא לטיול נודד ראשון השנה – יא' במכתש רמון. תודות למחנכות, לסיעים ולתרפיסטים, ששותפים באופן מלא ללווי התלמידים, נפרדים מהבית והנוחות ומקדישים את מרצם וזמנם לתלמידים.

בניית מבנה הכיתות החדש של שכבות י'-יא' של "עומר" ו"אסיף" יצאה לדרך בקול תרועה… הרעש והאבק אמורים לרדת קצת בתוך כשבועיים עם השלמת חפירת היסודות והמעבר לבניית השלד. בינתיים צריך לשאת את המטרד בסבלנות ובתקווה אופטימית לסיומה המהיר והמוצלח של הבנייה.

שיעורי העשרה – ימי שני בבית הספר זו חגיגה גדולה של שותפות ובחירה. תלמידי ט' וח' (ובמחצית ב' גם ז') מעומר ואסיף, חווים במהלך היום שעתיים של העשרה מגוונת משיעורי השחמט, האקטואליה, הנגרות, תיאטרון, בייסבול ועוד… הבחירה מאד מגוונת, שוברת שיגרה ומאפשרת מפגשים בין תלמידי עומר ואסיף על בסיס תחום עניין.

קבוצות קונספט בתרפיה – שעה רביעית בימי ראשון ושלישי מוקדשים לקבוצות קונספט רב גילאיות בתחום התרפיה, אורח חיים בריא ושחק ירוק. בניית הקבוצות נעשתה במלאכת מחשבת ואנו מקווים שבשבועות הקרובים הקבוצות יתייצבו. תודה להדס שלמה ש"מנצחת" על התזמורת רבת הכלים.

תקשורת עם ההורים – השנה אנו שמים דגש על תקשורת מקרבת ומיטבית עם ההורים. היום (יום שישי) החלה קבוצת הנחיית הורים בהובלתן של אשרת וחמוטל. ההנחיה בנויה על שישה מפגשים העוסקים בסוגיות ותקשורת עם מתבגרים. נאחל להם בהצלחה. כמו כן, צוות המחנכות משתתף בסדנא  עם ד"ר יערה פיין מאורנים המתמחה בתקשורת בין מורים להורים.

גמישות פדגוגית – עונת ההשתלמויות יוצאת לדרך. כל אחד ואחת מתבקשים להיכנס ליומנים ולהירשם. תודה להדס להמן על הקשר עם הפיסגה, פתיחת היומנים וההנחיה האישית לכל אנשי הצוות. מאחלת לכולנו למידה פורה, יעילה ומהנה.

השבוע ליווינו את אמיתי ומשפחתו בלוויית אימו האהובה סיגל כנען ז"ל. בתוך העצב והכאב היה מרגש לראות כמה הצוות מחויב וקרוב לבוגרים שלנו שסיימו את לימודיהם אבל עדיין נמצאים אתנו בקשר חם ומגיעים לקבל עצה או חיבוק. תודה מיוחדת לגלית סרוסי שהיוותה עבור אמיתי ומשפחתו משענת לאורך כל שנות מחלתה של סיגל.

עד כאן להפעם, מצורף לו"ז "קפה פדגוגי" מעודכן קפה פדגוגי תשעט

מאחלת לכולנו שבת מנוחה ובשורות טובות,

אורלי

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ****************************

אוגוסט 2018

צוות עומר – משגב היקר,

חום אוגוסט מתקרב לסופו וזה הזמן להתכונן לשנת הלימודים, הבאה עלינו לטובה! קצת עדכונים מהחופש הגדול  –

  • ·        החופשה הפעילה הסתיימה לה בתחילת אוגוסט. השנה חן וגלית שידרגו את החופשה, ותכננו שבועות ע"פ נושאים מרכזיים. הדבר אפשר לתלמידים להגיע ע"פ תחומי עניין. ההתגייסות של הצוות הייתה נפלאה והילדים זכו בפעילויות מגוונות ומיוחדות, הודות לכישרונות החבויים, בכל אחד מאתנו. כל מי שלקח חלק בחופשה יקבל תמורה נאותה ויותר, במשכורת הבאה.
  • ·        משלחת י"ב, למסע לפוליןחזרה לפני יומיים. המשלחת, בניהולו והובלתו של רונן ניר, כללה כ 150 תלמידים ובתוכם ששת המופלאים שלנו בליוויה המסור של גלית מצביץ. תלמידי עומר עברו את ההכנה והמסע עצמו עם כיתה יב/10 שהפכה להיות "כיתת אחות". המסע המורכב התנהל בהדרכת חברת "מול נבו" וזכינו בעזי, מדריך רגיש, בעל ידע עצום ומותאם למידותינו. המסע זימן שיחות, דילמות, שתיקות ומיומנויות חברתיות, שבאו לידי ביטוי במסע שכזה. אני רוצה להודות לצוות אסיף על השותפות במסע ולגלית על תהליך ההכנה, הליווי, ההקשבה, הדאגה והחיבוק לאורך כל הדרך.
  • ·        לפני כשבועיים נפצע נהר דויטש, תלמיד כיתה יא4 מאסיף- משגב. נהר, תושב מעלה צבייה נפגע בתאונת אופנוע. הוא שוכב ברמב"ם עם פציעת ראש, מורדם ומונשם. בשל מצבו הרגיש הונחו חבריו לא להרבות בביקורים ובכל מקרה לא להגיע ללא ליווי הורים ולהשתדל לתאם מראש. ארז חמו, רכז השכבה, מרכז את הקשר היומיומי עם אימו בשבוע החולף. מאחלים ומייחלים בשם כולנו, החלמה מהירה ומלאה!
  • ·        במהלך החופש התבשרנו  שליז אבנר, סייעת ח/2, לא תוכל להמשיך לעבוד בבית ספרינו, מסיבות בירוקרטיות. ליז יקרה, אנו מעריכים מאד את עבודתך ואת הקשרים הנפלאים שיצרת עם התלמידים, המורים וההורים. תהיי חסרה מאד לתלמידים ולצוות. כמובן שנקיים פרידה מסודרת עם תלמידי השכבה והצוות.
  • ·        בתחילת השבוע פורסמו ציוני מועד קיץ וב' 2018. ההישגים בהחלט מרגשים ומעידים על השקעה ולמידה של רב התלמידים שניגשו. לכם צוות יקר, יש חלק נכבד בהצלחות. ללא הליווי, ההוראה המותאמת, ההתפעלות, הסבלנות עד אין קץ, העידוד והאסרטיביות, הישגיהם של תלמידינו היו נראים אחרת. אני רוצה להודות להדס להמן על ריכוז הבגרויות לאורך כל השנה, ללא ליאות עם המון הבנה ומקצועיות. תודה למזכירתנו האהובה, אביבית, שהייתה שם בכל רגע מול כל דוח וטופס, סייעה לכל מורה ותלמיד בכל שעה, במהלך היום. תודה ליפעת שמונתה לנאמן בית הספר ודאגה שהבחינות תגענה לייעודן.
  •      להזכירכם, ע"פ החלטת הנהלת שלושת בתי הספר, השנה תתקיים בחטיבה הבוגרת, הקפדה על קוד לבוש. דהיינו יש להגיע בלבוש הולם ללא חולצות גזורות, גופיות, מכנסונים מוגזמים וכפכפים. אין צורך להגיע בתלבושת אחידה אולם יש לרכוש חולצה לטובת טקסים ומשלחות. בחטיבת הנעורים תלבושת אחידה כרגיל.
  • ·        שנה"ל הבאה עלינו לטובה, תחל ב 2/9. ביום זה יתקיים בחטיבת הנעורים, טקס קבלת כיתות ז'. המחנכות נמצאות עם התלמידים בין השעות 1-4. משעה 5 ואילך מערכת רגילה. בחטיבה הבוגרת המחנכים נמצאים עם תלמידיהם בשעות 1-2. משעה 3 ואילך מערכת רגילה כולל ימים ארוכים במגמות. הורים שילדיהם עולים לכיתה א' מתבקשים לעדכן אותי ולבדוק החלפה, עם איש צוות משמעותי לכיתה.
  • ·        מצ"ב לו"ז ימי ההיערכות, עם שינויים קלים.

שתהא שבת טובה, אספו עוד קצת שמש וזמן משפחה וניפגש בראשון.

 

  
הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות