תכנית הליבה לשיעורי חינוך הינה בהתאם לחוזר מנכ"ל תש"ע/3(ב): החינוך החברתי-ערכי-קהילתי בבית הספר. התכנית מיועדת לשכבות ז' – יב' ומחולקת לפי נושאים לכל שכבה. מטרת התכנית הינה לפתח את בני הנוער מבחינה חברתית – ערכית, לצייד אותם בכלים להתמודדות ליום שאחרי סיום התיכון, לטפח מיומנות ביקורת עצמית ועצמאית, או בקיצור – להפוך כל מתבגר מצוי לבוגר רצוי.

פירמידה1

מדריך לעבודה שוטפת עם תכנית הליבה לשיעורי חינוך

  1. היכנסו לקישור תכנית הליבה לשיעורי חינוך חברתי – ערכי – קהילתי ז' – יב'
  2. התמקדו בשכבת הגיל הרלוונטית לכם.
  3. לצפיה בפירוט הפעילויות, יש לכם שתי אפשרויות:
    א. לפירוט הפעילויות לפי חודשים ניתן לקבל על ידי לחיצה על שם החודש בעמודה הימנית.
    ב. לפירוט הפעילויות לפי כיתות ניתן לקבל על ידי לחיצה על הכיתה המבוקשת בסרגל הטבלה העליון.
  4. מומלץ לקרוא את המבואות לפעילויות לפי חודשי השנה – פירוט התכנים לפי חודשי השנה העברית, על ידי לחיצה על הקישור מעל הטבלה.
  5. מומלץ לקרוא את מבואות לפעילויות לפי כיתות – פירוט התכנים לפי שכבות ותכנים מומלצים בכל חודש, על ידי לחיצה על הקישור מעל הטבלה.

התמודדות עם ביקורת תלמידים על פעילויות חברתיות – ערכיות

כמחנכים ומורים אנו נתקלים לא פעם בתגובות תלמידים כגון "מה זה מעניין אותי?", "למה אני צריך ללמוד על זה?", "משעמם אותי לצפות בהצגות כאלה!", "למה לא לוקחים אותנו לפעילות בקניון?"

אם נדע בעצמנו "למה?" נדע לספק מענה.

  1. בני הנוער כיום חשופים לרוב בתכנים שמקורם ברשתות חברתיות ואתרי אינטרנט. אחד מתפקידי מערך החינוך החברתי – ערכי הוא להוציא אותם מהמסך כדי לגלות להם שיש עוד "ערוצי" תוכן אחרים כגון סדנאות, הרצאות, תיאטרון, הופעות מחול, מופעי מוסיקה ועוד. תפקיד בית הספר הוא לתת לתלמידים עוד ממה שהם כבר מכירים, אלא לחדש ולהעשיר את עולמם.
  2. אחת ממטרות החינוך החברתי – ערכי היא לפתח אצל בני נוער את היכולת להביע ביקורת באופן עצמאי, מנומק ובוגר כדי להתנהל באופן מיטבי בחיים. במידה ותלמידים לא מתחברים לפעילות, כדאי לנצל את התנגדותם להזדמנות ללמד אותם להביע ביקורת, כאשר הדגש הוא לדעת כיצד לדבר ולהסביר את ההתנגדות. אפשר להכין פורמט משוב לאחר פעילויות ולתת את האפשרות להסביר מדוע לא אהבתי? מה לא אהבתי? מה היה יכול לשנות את התחושה של בפעילות? איזו פעילות הייתי מעדיף במקום הפעילות הזאת? בדרך זו, ההשתתפות של התלמידים בפעילות אינה מבוטלת וגם אם לא הרגישו שלמדו ממנה, הם למדו כיצד לשכלל את יכולות הביטוי והביקורת שלהם.
  3. מערך החינוך החברתי – ערכי הוא למעשה בית ספר לחיים. "החיים האמיתיים" לאחר תקופת בית הספר מורכבים מחוויות שנאהב וגם כאלה שפחות. לא תמיד נתחבר למקומות שניע אליהם, שנשרת בהם בשירות צבאי או בשנת שירות, לא תמיד נתלהב מהעבודה שלנו או מהאנשים שנמצאים בסביבתנו. שיעורי החינוך מספקים לתלמידים פלטפורמה לגבש את עולם הערכים שלהם ולשכלל את כישוריהם החברתיים בהווה ולקראת העתיד.

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת