היום, 13.11.16, נציין את יום הזכרון ה-21 ליצחק רבין ז"ל ביום שיא, אשר יוקדש לפעילויות בנושא השנתי: כוחן של מילים. לאחר הטקס שנערך על ידי שכבת י' ובהובלת מחנכות כיתות י,'1 וי'2 בעומר משגב, ימשיך יום השיא בשיעורי מחנך בכיתות.

דבר מנהלת בית ספר עומר משגב לטקס יום הזיכרון ליצחק רבין תשע"ז – "לקחת אחריות על המילים"

21 שנים חלפו מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין ואתם, תלמידי משגב, המשתתפים כאן בטקס, טרם נולדתם.

לפני 21 שנה עם שלם הוכה בתדהמה, צעקה גדולה עלתה ביום ההוא, מפיהם של מרבית אזרחי ישראל. אני זוכרת את הערב הזה כאילו היה אתמול, לפני 21 שנה ילדתי את בני הבכור, תוהה לאיזה מדינה יגדל ולמה ייחשף בשנותיו הבאות, מתוך חרדה לשלומו ומתוך דאגה למדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית.

בתקופה שקדמה לאותה עצרת היינו עדים להסתה ואלימות גוברת ומנגד אדישות אזרחית, אשר אפשרה לאלימות לפגוע בכל תחומי חיינו. לפני 21 שנים אירע כאן רצח פוליטי. יהיה זה קל מדי להפנות אצבע מאשימה לרוצח בלבד. הכרחי שנכיר גם את הרקע לפעולתו של הרוצח, את מידת הלגיטימציה לה זכה ואת האווירה הציבורית באותה תקופה: "כדי שייעשו מעשים שפלים דרושים תנאים חברתיים נוחים ולא רק אנשים רצחניים".

היום 21 שנה אחרי רצח ראש ממשלה, גילויי האלימות בחברה הישראלית נוכחים וקיימים. בכל בוקר אנו נחשפים לביטויים פוגעניים ואלימים ברשתות החברתיות. כל חברה מורכבת מבני אדם בעלי אמונות שונות, תפישות מגוונות, רצונות וצרכים, שלעתים מתנגשים אלה באלה. הזכות לחופש הביטוי מבוססת על הנחת היסוד שלפיה ראוי, שכל אדם בחברה יבטא את אמונותיו, את דעותיו וערכיו באופן חופשי ומוגן. אולם, עלינו לקחת אחריות על המילים. עלינו לקחת אחריות על המילים ולא להפוך את המילה מכלי ביטוי לכלי מלחמה. עליכם, תלמידים יקרים, מוטלת האחריות האישית לבחור בקפידה את המילים, שנייה לפני שאתם לוחצים על הenter  והמילים הופכות להרסניות ומישהו מהצד השני נפגע. למילים יש חשיבות ומשמעות וכוח להשפיע- אמרו חכמינו וצדקו -"חיים ומוות ביד הלשון".

השבוע בו אנו מציינים את יום הזיכרון לרצח יצחק רבין חל יום הסובלנות הבין – לאומי. בסמיכות התאריכים הללו יש סמליות ואף מסר לחברה הישראלית. החינוך לסובלנות וללקיחת אחריות, על אופן הביטוי בשיח הציבורי, הוא אבן יסוד חינוכית. גם כאשר מתקיימת "מחלוקת לשם שמים" יש לנהל אותה בדרכי נועם ומתוך כבוד הדדי.

שנה לפני הירצחו, אמר יצחק רבין, בנאום שנשא בטקס חתימת הסכם השלום עם ירדן: "אין לי נכסים, יש לי רק חלומות, להוריש לדורות הבאים עולם טוב יותר, מפויס יותר, עולם שנעים לחיות בו. אין זה הרבה מדי".

בסוף השבוע האחרון נפרדנו מלאונרד כהן- סופר, משורר דגול, מלחין וזמר יהודי- קנדי, אשר כתב: "בשני הצדדים נאבקים אנשים עם רצון טוב. חשוב לזכור זאת. חלק נאבקים למען החרות, וחלק נאבקים למען תחושת ביטחון."

ביום שכזה חשוב להבין, שבידינו הכוח לשנות, אפילו באמצעות המילה. הכרחי שניקח חלק בעיצוב המציאות הקרובה לנו, כדי לשאוף לעולם, שטוב יותר לחיות בו.

הגדרות כלליות כניסה למערכת