ממקלדת המנהלת – ינואר 2021

הורים, תלמידים, אנשי צוות – משפחת עומר המורחבת

אתגר הקורונה חצה את שנת 2021 ואנחנו עדיין בהתמודדות עם תחלואה, בידודים, שמירה על עטיית מסכות ומרחק. בתוך כל האתגרים אנחנו מנסים ומצליחים, לזהות הזדמנויות לדברים טובים:

"חגיגות הסילבסטר"- ערב סיום השנה האזרחית מעורר אצל רובנו דריכות ודאגה, סביב התנהלות בני הנוער ותופעת ההתנהגויות המסכנות -שימוש באלכוהול, סמים ועוד… "פורום התנהגויות מסוכנות" בהובלת מנכלית המועצה, יחד עם אנשי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, התגייסו לפעולות מניעה, הסבר בכיתות והרצאות ששודרו לבני הנוער ולהורים. בערב הסילבסטר רכזי הנוער היו בתשומת לב בישובים. הקורונה גם היא תרמה לכך שתופעת ה"בתים הריקים" כמעט ולא הייתה קיימת ורב ההורים מנעו מילדיהם התקהלות ומפגשים המוניים.

למידה היברידית– בית ספר עומר משגב שומר על רצף חינוכי מאז אפריל 2020. התלמידים והצוות זוכים להיפגש פנים מול פנים, לשמור על סוג של שגרה לימודית וחברתית, תחת מגבלות הקורונה. לקראת הסגר האחרון ומספר המבודדים (בעיקר בקרב אנשי החינוך), מצאנו את עצמינו מתלבטים האם להמשיך ללמד בבית הספר למרות החשש להידבקויות והקושי של אנשי הצוות להגיע, לאור סגירת הגנים ובתי הספר היסודיים או להמשיך ללמד כרגיל? נציגים מוועד ההורים נרתמו להעברת סקר בין ההורים, על מנת לקבל תמונה עדכנית בנוגע לרצונם/ אי רצונם של ההורים, לשלוח את ילדיהם לבית הספר בזמן הסגר. 50% מההורים ענו לסקר והתוצאות הראו ש60% בעד למידה פנים מול פנים. אחרי חשיבה והתייעצות עם הפיקוח ואגף החינוך, החלטנו לאפשר לבית הספר להתנסות בלמידה היברדית- לכל שכבה יש יום/יומיים להתנסות בלמידה מרחוק. כך, גם תתאפשר לתלמידים החוששים להגיע, ליהנות מיומיים של למידה משמעותית מרחוק. כמו כן, תינתן ההזדמנות לזהות את החוזקות והקשיים בלמידה מרחוק. בסיום השבוע הראשון ניתן לראות שהלמידה מרחוק אינה קלה כלל, לא לתלמידים ולא לאנשי הצוות. הקשיים שעלו בעיקר בחטיבת הנעורים הם הקושי להתחבר לשיעור, חשש/ התנגדות לפתוח מצלמה ולקיחת אחריות על זמני הכניסה לשעורים. אנו רואים בנסיון ללמוד מרחוק הזדמנות לזהות את הקושי ולחשוב מהן המיומנויות הדיגטליות והכישורים הניהוליים, שעלינו לקדם אצל תלמידינו, על מנת  לאפשר להם להיות לומדים עצמאים בבוא העת.

ערב הכוון- תלמידי שכבות ט' בשלושת בתי הספר, עסוקים בתהליכי בחירה והכוון לקראת המעבר לחטיבה העליונה. תהליך ההכוון אינו מסתכם רק בבחירת מגמת לימוד,  אלא כולל בתוכו התנסות במודלים של בחירה, רכישת מיומנויות הסינגור והכנה לקראת מעבר ללומד עצמאי , בשעורים משותפים עם תלמידי הקמפוס. אתמול התקיים ערב ההכוון בו כ300 תלמידים והוריהם עברו בין המגמות המועדפות (בזום), פגשו את הרכזים ואף תלמידים, ששיתפו בחווית הלמידה במגמה. אותי, באופן אישי מרגשת המחשבה שמזה שש שנים (מאז הקמת עומר משגב), כל מגמות הקמפוס פתוחות בפני תלמידי עומר משגב, ואט אט אנו רואים נציגות של תלמידינו במגמות רבות ומגוונות. בסופו של תהליך אנו שואפים, שכל תלמיד/ה יבחרו את התחום המעניין אותם ויחוו התפתחות והצלחות במגמה אליה ישתייכו בעתיד.

הכנה לצו ראשון- תוכנית "מבט לעתיד" מתמקדת בהכנה למסגרות המשך- שנת שירות, שירות לאומי, התנדבות, גיוס משמעותי, לימודי המשך ועוד. התוכנית פועלת בבית הספר זו השנה החמישית בהובלת המרפאים בעיסוק וצוותי החינוך ומתמקדת בשכבת יא- יב. התוכנית כוללת הרצאות, הכרות עם הזכויות והחובות, מנעד המסגרות האפשרויות להמשך, ליווי ושותפות בהתלבטויות ועוד.  השבוע תלמידי י"א חוו את ההתנסות בהגעה לצו הראשון הכוללת ראיון אישי והתמודדות עם המבחן הפסיכוטכני. ככל שההכנה ליום זה תהייה מקצועית ומוכרת לתלמידים, כך הם יצליחו להביא את עצמם באופן מייטבי ליום זה, שהוא (יש לזכור) חד פעמי ללא הזדמנות שנייה. דהיינו, לא ניתן לשפר את תוצאות הצו הראשון. חשוב לציין שבעבר תלמידי החינוך המיוחד הגיעו עם טופס וועדת ההשמה וקיבלו התאמות למבחן הפסיכוטכני. לצערי, התברר שהצבא לא מכיר בשינוי החוק לוועדת זכאות ואפיון ולא מכיר את הטפסים החדשים. אני מתנהלת מול הפיקוח ואף בקשר עם המפקחת הארצית של החינוך המיוחד, על מנת לשנות מצב זה בהקדם האפשרי.

חוסן בכתבים ובציורים– במסגרת השתלמויות בית ספריות, הצוות החינוכי נפגש עם עולם הגרפולוגיה, תוך התמקדות בחוסן אישי והביטוי לכך בכתבי היד של אנשים אנונימיים וכתבי היד שלנו.  ההשתלמות מתקיימת בערב בזום ומאפשרת לנו הצצה לעולם כתבי היד ופיענוח ציורים, בכלים מקצועיים מרתקים.

בגרויות בגרויות- לאור השנה האחרונה משרד החינוך הוציא מתווה חדש לשנתיים הקרובות המתייחס לתלמיד י"א וי"ב תשפא. על מנת לקבל תעודת בגרות תלמידי י"א מתבקשים להיבחן ב3 מקצעות ליבה (אנגלית, מתמטיקה ולשון), 2 מקצועות הומניסטיים ו1 מקצוע מורחב. תלמידי י"ב מתבקשים להיבחן ב 3 מקצועות ליבה, 1 מקצוע הומניסטי ו1 מקצוע מורחב. אכן שנה מורכבת ואל לנו לשכוח שלא ניתן לקבל תעודת בגרות ללא קיום שעות מעורבות חברתית, חינוך גופני והשכלה כללית. לכל מי שהספיק להתבלבל בפרטים ובצדק- מוזמן לפנות למחנכת/לרכזת לקבלת הסבר נוסף.

אסיים בנימה אופטימית ובתקווה לשפיות ושגרה מבורכת. אם יש דבר שהקורונה לא שולטת בו הוא הזמן- ביום חמישי  28 בינואר, תסתיים לה מחצית א' של שנת הלימודים תשפ"א. התלמידים יקבלו תעודות מחצית, יהנו מפעילות חברתית ייחודית וביום ראשון 31 בינואר, יתחילו את מחצית ב' , באנרגיות מחודשות ותקווה לעתיד טוב יותר. 

אורלי גלעד,

מנהלת על יסודי עומר – משגב

  
הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות